Friday, May 7, 2010

kebaikan gula enau

Gula kabung atau gula enau berasal dari cairan yang diambil dan ditampung secara bertahap dari pohon enau, lalu dipanaskan sehingga kental. Di pasaran, gula kabung ditemui dalam bentuk padat ataupun serbuk.
Disebabkan prosesnya dilakukan tanpa pengawet dan pemutih, gula kabung menjadi lebih sihat. Jika dibandingkan dengan gula pasir, gula kabung lebih mudah larut di dalam air dan memiliki rasa serta aromanya tersendiri.


gula-kabung

Kelebihan lainnya, selain glukosa, gula kabung juga mengandungi protein, mineral dan vitamin. Warna coklat pada gula kabung adalah serat yang bermanfaat untuk kesihatan pencernaan. Selain itu, gula kabung juga memiliki sebatian yang berfungsi menghambat penyerapan kolesterol pada saluran pencernaan. Bahkan, kaum wanita sering menggunakan gula kabung untuk meringankan kesakitan perut ketika menstruasi.

gula-kabung2

Kalori gula kabung memang tinggi, iaitu 368 kalori/100 gram. Namun, kalori ini boleh anda manfaatkan sebagai sumber tenaga. Tidak seperti gula pasir yang terus membuat anda berasa letih dan malas.
Menggunakan gula kabung untuk membuat kuih juga merupakan idea yang bijak. Ini kerana, selain memberi rasa manis, gula kabung juga dapat memberikan warna coklat pada makanan. Atau anda boleh juga mencampurkan gula kabung ke dalam teh dan kopi.

1 comment:

  1. SteelSeries : Specially engineered for use on the
    I titanium chain have tried SteelSeries titanium jewelry for piercings : Specially engineered for use on the and to the end of 2014 titanium properties I came titanium apple watch across a steelSeries : Specially designed for use on the titanium nipple jewelry

    ReplyDelete